oBoii!

Designs van jonge Nederlandse grafische ontwerpers, toegankelijk maken voor iedereen!

Een terugblik naar de ontwikkelingen bij de webwinkels

Het is maandagochtend en het is twee weken geleden dat Blauw Research, in samenwerking met thuiswinkel.org en PostNL, een tussentijds rapport uitbracht over de ontwikkelingen bij de Nederlandse webwinkels. Nu twee weken verder is het leuk om weer even een terugblik te werpen op de belangrijkste uitkomsten. Een infographic met de resultaten is hieronder te zien.

Een opmerkelijke en belangrijke ontwikkeling is dat de omzet van de Nederlandse webwinkels in de eerste helft van 2012 is gestegen met 9% naar een bedrag van €4,61 miljard. Dit is opmerkelijk want de daadwerkelijke fysieke winkels krijgen rake klappen van de economische crisis. Leegstand in een centrum van een stad is tegenwoordig een normale zaak, zonde natuurlijk en ook zeer spijtig voor de mensen die hier afhankelijk van zijn.

De groei heeft te maken met een toename aan het aantal bestellingen. De Nederlandse webwinkels hebben nu al 42 miljoen bestellingen verwerkt van 8,5 miljoen online kopers. Dit betekend dat 2 op de 3 mensen in Nederland, die regelmatig op internet zitten, in de afgelopen half jaar een product of dienst online heeft gekocht.

Wat kopen de meeste mensen dan? Op nummer 1 van de top3 staat nog steeds Reizen. Gevolgd door Telecom en Kleding. Niet iets om je over te verbazen. De sterk stijgende segmenten zijn wel leuk, namelijk: Interieur & Tuin (29%) en Speelgoed (25%). Dit betekend dat de keuze van producten ontzettend divers zijn en dat mensen minder schuw zijn om een online aankoop te doen.

Dit heeft vooral te maken dat het doen van online aankopen redelijk ingeburgerd is bij de Nederlandse bevolking, maar ook omdat er een sterke stijging is om aankopen te doen via het mobiele kanaal (smartphone en tablet). Mensen zijn minder gebonden aan tijd en plek om een aankoop te doen en ook om verleid te worden om daadwerkelijk een aankoop te doen. Kijk hier maar eens wat ze doen in Zuid-Korea, filmpje.

De verwachtingen zijn dat de webwinkels eind 2012 samen de 10 miljard euro aan omzet gaan bereiken en dat het aantal online aankopen nog gaat stijgen. Rest de vraag waar de webwinkels nog terrein kan winnen om beter uit de dag te komen dan andere webwinkels. Wij weten wel waar, jij ook?

Gr. oBoii!

Afbeelding helaas onbekend.

Infographic 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 8 oktober 2012 door in News, Stuff we do en getagd als , , , , , .

Enter your email address to follow our blog and receive notifications of new posts by email.

%d bloggers op de volgende wijze: